Sjekkliste: Dette kjennetegner bedrifter som velger digitalt verktøy for avtalehåndtering

by House of Control | 16.04.21 11:18

House of Control vokser sterkt, basert på sine løsninger for avtalekontroll, finansiell leasing og IFRS 16. Einar Gynnild i House of Control sier at kundene har mange likhetstrekk uavhengig av bransje og størrelse.

sjekkliste

– Selv om alle er unike, ser jeg at jo flere kryss jeg kan sette på en 12-punkts sjekkliste vi har utviklet, desto større sannsynlighet er det for at kunden blir kunde i første omgang. Og jo flere kryss, desto større sannsynlighet er det for at de blir fornøyde brukere som anbefaler oss til sine venner, sier han.

Her er Einars sjekkliste, hvor han deler en kundehistorie for hvert punkt: 

 

1. Har flere lokasjoner

Jo flere adresser en virksomhet har, desto flere avtaler har de å holde styr på. I praksis vet vi at kontrakter lagres både fysisk i ringpermer og i mappestrukturer som ikke er skapt for å ha en sentral oversikt. Med et stort antall kundeavtaler og globale leveranser, har vår kunde Wenaas Workwear et betydelig behov for å holde kontroll på at leveransene skjer i henhold til avtalte vilkår

 

2. Mangler enhetlig avtaleregister

Når bedriftens eiendeler, avtaler og forpliktelser ikke er registrert i en enhetlig base, blir det som oftest skippertak i Excel når CFO ber om det. Dette er filer som verken oppdateres automatisk eller har funksjoner for varslinger og vedlegg. ManpowerGroup opplevde at de hadde langt flere avtaler enn de trodde. 

 

3. Har betydelig grad av personavhengighet

Når kompleksiteten beskrevet i de forrige to punktene kombineres med sterke personligheter, blir muligheten for enhetlig oversikt ytterligere redusert. Kraftkonsernet Istad i Molde-regionen er blant dem som opplevde dette. 

 

4. CFO må håndtere åpenhetsloven og samfunnsansvar

I 2022 kom åpenhetsloven, som satte nye krav til oppfølging av leverandørene. For å få full oversikt over leverandørene, og samle bekreftelser på at oppfyller menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår, har Vianor tatt i bruke Complete Control

 

5. Selskapet må oppfylle IFRS 16-kravene

Børsnoterte selskaper og andre store virksomheter rapporterer ofte på IFRS. Det innebærer at leie- og leasingavtaler må balanseføres. Møbelkonsernet Flokk er blant selskapene som bruker House of Controls markedsledende løsning for å få kontroll på IFRS 16-kravene. 

 

Dette er Complete Control - den ultimate løsningen for avtalehåndtering

 

6. Forenkling er på agendaen

Det er stressende for ansatte å lete frem, samt holde styr på kundeavtaler, eiendeler, avtaler og forpliktelser. Og det er tilsvarende tungvint å lage rapporter, og enda verre å holde dem oppdatert. CSAM er et konsern med over 700 kundeavtaler i totalt 14 selskaper, som bruker Complete Control for å sikre riktig fakturering av kundene. 

 

7. Ønsker seg bedre oversikt over fremtiden

Hva forfaller av husleier, IT-avtaler, lisenser og leasingkontrakter i kommende periode? Hvor mye knytter seg til lokasjon X, person Y eller forretningsområde Z? En bedre oversikt over fremtidige forpliktelser er viktig i seg selv og med tanke på budsjettering. Det er særdeles viktig dersom kostnadene skal kuttes med for eksempel 20 prosent eller det skal planlegges for større strategiske endringer. Vår kunde Bykle kommune fikk ny kommunaldirektør, og løftet samtidig sine ambisjoner for styring og kontroll. 

 

8. Skal øke omsetningen

Veien fra forenkling til fokus på kjerneoppgavene er kort. Jo mer tid som brukes på å administrere eiendeler, avtaler og forpliktelser, desto mindre tid til å betjene kundene. Problemet med tid brukt på administrasjon i stedet for operative aktiviteter, føles ofte mer trykkende i mindre virksomheter. Armaturjonsson sier at Complete Control er et verktøy som hjelper dem å skalere bedre. 

 

9. Har ambisjoner om å kutte unødvendige kostnader

Uavhengig av størrelse på virksomheten – privat eller offentlig – er det som regel en del løpende avtaler der selve leveransen ikke brukes av kunden. Vismas innkjøpsavdeling regner med at de har spart konsernet for 200 millioner kroner i løpet av få år. 

 

10. Jobber for bedre betingelser hos leverandørene

Virksomheter som ikke følger opp avtalene med sine underleverandører, risikerer ikke bare at kontraktene fornyes automatisk. Like ofte mister de muligheten til å reforhandle betingelsene. Vår erfaring er at en telefon i året gjerne er nok til å få kutte prisene med 10 prosent. Invent Sport bruker Complete Control blant annet til å sjekke at husleieavtalene prisjusteres i henhold til prisindeks. 

 

11. Har løpende kontrakter med egne kunder

Lever din bedrift av retainer-avtaler eller andre løpende avtaler med kundene? Det er ikke bare avtalene med leverandørene som bør reforhandles; ofte har dere avtalt at prisene ut til kunde skal indeksreguleres, men altfor ofte blir dette ikke gjort – til skade for både topp- og bunnlinje. Elkjøp bruker Complete Control til å sikre god forvaltning av franchiseavtalene de har for 170 lokale varehus. 

 

12. Beslutningstakeren har (i hvert fall litt) endringsvilje

Løsningene fra House of Control er ingen tunge ERP-systemer, men enkle «plug & play»-løsninger hvor du kommer raskt i gang og får god hjelp. Men det er klart, for å høste gevinstene må de involverte personene i virksomheten være villige til å endre i hvert fall litt på egne metoder. QFree fikk ny CFO, som satte krav til at de skulle være tidlig ute med rapportering. Det satte fart på endringene. 

 

Hvor mange punkter kan du krysse av på? Jo flere du har, desto større grunn til å booke en demo med oss under!

 

 

Additional Reading